Päivän kaktus iskee piikkinsä ryöstäviin kukkakappoihin

IMG_7398

Että ottaa kaaliin. Nimittäin kukkakaupat jotka myyvät kukkien sijaan kakkaa kovalla rahalla niille, jotka eivät ymmärrä kukista mitään.

Mieheni ei ole mikään hortonomi, mutta ostaa minulle kukkia kuuliaisesti ainakin äitienpäivänä ja ystävänpäivänä. Olen kieltänyt – kyllä tosiaankin kieltänyt – käyttämästä kotiamme lähinnä olevaa kukkakauppaa, koska se kukkien sijaan myy kovalla rahalla kakkaa. Kukka tai kakka vain yhden kirjaimen ero.

Mieheni kaltaisia kukkien ostajia on paljon. He eivät ymmärrä kukista juuri mitään. He ostavat niitä silloin kuin kuuluu, eivätkä osaa katsoa kukkien tuoreutta, laatua, istutusta tai yhtään mitään muutakaan. Ostavat sen mikä näyttää kivalta. Kun sesonki on kuuma (kuten juuri noina kahtena päivänä sekä koulujen päättäjäispäivänä on) kakkakukkakaupat ovat tulvillaan asiakkaita. Kauppa käy kovaan hintaan. Kukat menevät kuin kuumille kiville ja kauppias hieroo käsiään onnellisena.

Kukka viedään saajalleen, joka ilahtuu ja on onnellinen huomiosta. Seuraavana päivänä kukka kuolee. Tai ruusu ei aukea lainkaan, vaan muumioituu. Tai terälehdet varisevat. Tai kukka nuupahtaa.

Pointti on se, että myydään huonoja tai vanhoja kukkia täyteen hintaan ymmärtämättömille ja se on raivostuttavaa. Eikä takuulla edistä kukkien ostoa ylipäätään.

Oma gerberani oli luokattoman huonosti istutettu ja rutikuiva. Harmittaa, että kultani laittoi rahansa mokomaan, vaikka iloitsen siitä että sain kukkaseni. Muistutin ostopaikkakiellosta. Toivottavasti meni vihdoin perille. Meidän K-kauppa on parempi kukkakauppa kun tuo kakkakukkakauppa.

En ehkä viitsi antaa heille edes kaktusta. Kuolisi kuitenkin. Annan vessapaperia! Buuuuuuu!

 

Hanna – The flower lover

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

59 kommenttia

  1. floristi 16.02.2016

    Hei!
    Näin floristina voisin neuvoa ottamaan yhteyttä kyseiseen kukkakauppaan ja pyytämään korvaava kunnollinen tuote tilalle.
    Jollekkin saattaa tekstistä tulla sellainen kuva että kukka kannattaa ostaa mieluummin ruokakaupasta eikä kukkakaupasta. 🙁
    Harva kukkakauppa myy huonoja kukkia koska se ei vaan kannata, asiakkaan kannalta eikä kaupan. Liikkeen mainehan siinä menee. Toivoisin että kannustaisit kuitenkin pienen yrittäjän puotiin etkä ison ruokakauppaketjuun kukkia ostamaan.
    Ystävällisin terveisin.Sara

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Sara,
      Kiitos kommentista. En taida mennä viemään kukkaa takaisin. Minulla on pitkä historia tämän kaupan kanssa ja sieltä on tullut huonoja monen monta kertaa. Olen myös itse käynyt siellä ostoksilla, muta kääntynyt pois, koska kukat eivät ole hyviä siellä.
      Ostan usein kukkia ruokakaupasta, koska se on helppoa ja halpaa. Mutta kun haluan jotain todella kaunista ja ihanaa (aika usein) käytän kukkakakuppaa. Hovihankkijani on Form & Flora Helsingissä Bulevardilla. Ei ole ikinä pettänyt, tyylissä eikä laadussa!
      Menen pienen hyvä yrittäjän puotiin aina mielelläni.
      Kukkivaa kevättä sinulle Sara <3
      Hanna

      Vastaa
      • kristina punkari 17.02.2016

        Hei,
        suosittelen Kukkamyynti Piilola palveluita. Sieltä saa korkeatasoista palvelua ja kukat ovat laatuluokitukseltaa parhaita mahdollisia. Tutusta verkkokauppaamme piilola.fi

        Vastaa
    • marko 17.02.2016

      Moi Hanna
      kyseessä lienee liike joka on lähellä kehä III sta,ko liike ostaa yleensä kukat kukkarekkojen jäämistöistä ja tavara on yleensä jo silloin täyttä p….tä.Myyjät yrittävät elvyttää ja kohentaa tavaroiota myyntikunoon usein kuitenkaan onnistumatta ja silloin monio huono kukka päätyy hyllylle ja jos on ammattitaidoton myyjä hän antaa p…n mennä asiakkaalle.Minä en anna huonon tavaran mennä asiakkaalle

      Vastaa
  2. Raija 16.02.2016

    Kuulehan Hanna, nyt kyllä sanoit aika pahasti. Oletko kenties itse ollut kukkakauppiaana, kun tiedät asiat niin tarkkaan? Ensinnäkin, harva kukkakauppias istuttaa itse ruukkukukkansa, älä siis syytä kauppiasta huonosta istuttamisesta. Kuiva voi kukka olla, joka hetki ei ehdi kaikkia kasveja kastelemaan. Yleensä hetkellisestä kuivuudesta ei ole haittaa, liiasta märkyydestä kylläkin. Ja sen kukanhan voi kastella kotona? Ruusu ei välttämättä ole vanha, vaikka ei aukea tai nuukahtaa saman tien. Kukkakauppias ei tiedä kauppaansa tulevan ruusun menneisyyttä: kuinka kauan se on ollut (kuivana) matkalla jne. Ja toiset ruusulajikkeet ovat huonompia kuin toiset, sille ei vain voi mitään. Ruusu on arvaamaton! En usko, että kukaan kukkakauppias myy tahallaan huonoja kukkia. Se ei yksinkertaisesti kannata! Kuten ei oikein kannata koko kukkakauppa-alakaan, koska marketit voivat myydä kukkia pilkkahintaan ostaessaan roimat määrät roimin alennuksin. En tiedä missään niin heikkoa katetta tavaroilla kuin kukkakaupassa (ja käsityöläiskaupassa). Oli myös aika lailla turha ja halpamainen yleistys sinulta tämä postauksesi, ainakaan minun silmissäni se ei todellakaan lisää kunnioitusta persoonaasi!

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Raija,
      Kiitos kommentistasi.
      Jos ei ole aikaa kastella myytäviä kukkia, niin aika paha homma. Kun gerbera kerran nuukahtaa, siinä käy noin. Tämä meidän lähellä oleva kukkakauppa on aika kummallinen paikka. Olen käynyt siellä useasti ja lähtenyt pois, koska kukat eivät voi hyvin. Olena ajateluut että mieheni ei vain osaa valita, mutta siellä ei kyllä myydä kovi fressiä tavaraa. Kauppa on sairaalan lähellä ja siellä kävijät varmaan käyttävät kauppaa jokatapauksessa. Ehkäpä siinä on joku syy, en tiedä.
      En tetenkään ole yleistänyt asiaa koskemaan kaikkia kukkakauppoja – ainoastaan niitä joissa jossa myydään korkeasesongin aikana huonoa tavaraa kallilla. Oelt varmaan kukkakauppias etkä tietenkään tee niin. Ei minunkaan kukkakauppianni. Sieltä saan parasta aina.
      Hanna

      Vastaa
  3. Titta 16.02.2016

    Hei.
    Yhdyn edellisiin kollegoiden kommentteihin siinä, ettei ole kenenkään kauppiaan etu myydä huonoa kukkaa. Se ei ole kovin kauaskantoista puuhaa.
    Meidän pienten yrittäjien on yritettävä pyristellä suuria marketteja ja ruokakauppoja vastaan ja useimmat meistä pysyykin pystyssä juuri sillä, että tarjoaa laadukasta, hyvin hoidettua ja käsiteltyä kukkaa. Ja antaa lisäksi hyvää palvelua. Harmillista, että sinulla on meistä vain huonoja kokemuksia.
    Parempia kukkakauppoja sinulle toivottaen Tiplu

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Kiitos!
      Pitäydyn siinä jota itse käytän ja toivon että mieheni jo ymmärtää pysytellä poissa tuosta putiikista!
      Hanna

      Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      ja siis – eihän minulla ole vain huonoja kokekmuksia! Kerroin yhdestä kaupasta, josta minulla on vain huonoja kokemuksia.
      Hanna

      Vastaa
  4. sissi vartola 16.02.2016

    Hei… Tämähän oli aika loukkaava kirjoitus kukkakauppoja kohtaan eli siis myös minua, kukkakauppias kun olen, anteeksi siitä.

    Kerrompa tähän tarinan omasta ”kakka”-tuote ostoksestani ja onhan niitä ollut muitakin, mutta tämä on ikävin. Siis ostin kannettavan tietokoneen, joka hajosi lähes heti. Valitin, niinkuin on tapana tehdä, ostopaikkaan. Asiallinen kohtelu ja kone korjattiin. Hetken päästä kone hajosi ja korjattiin… hajosi ja korjattiin… jne. Sitten meni takuuaika umpeen ja se siitä. Ikävä tapaus, mutta ei olisi tullut pieneen mieleenikään syyttää asiasta tuotteen myynyttä liikettä. Siis mistä he olisivat voineet tietää tuotteen olleen viallinen?, ajattelin minä, niinkuin kuka tahansa järkevä ihminen.
    Tuli siis mieleen, että miksi kukkakauppiaan tulisi olla selvännäkijä… joku vika kukassa ei aina välttämättä näy päällepäin asiantuntijankaan silmään ja kyse on kuitenkin arvaamattomasta elävästä materiaalista.
    Joten Hanna, Hanna… Mikä oli kirjoituksesi motiivi? Miksi et antanut kaupalle palautetta ja saanut hyvitystä vaan täälä huutelet ”kakkaa”? Oliko tämä kukka ainoa viallinen tuote, joka koskaan olet käsiisi saanut? Tuskimpa. Suhtaudutko aina tuotevikoihin samalla tavoin intohimolla ja syytät asiasta tuotteen myynyttä liikettä et valmistajaa? Tuskimpa.

    Toivotaan kuitenkin, että annat vielä jollekin kukkakaupalle mahdollisuuden… siis oikeesti ei me pahoja olla… halutaan vaan elää ja palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Kyllä ammattiylpeys on meilläkin ja hyvää yritetään myydä. Niin ja asiakkaat reklamoikaa meitä niinkuin muitakin, jos huonoa saatte. Ei me tosiaan ei olla selvännäkijöitä.

    Mukavaa kevättä meille ja teille kaikille.

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Sissi,
      Kiitos kommentistasi. Jos kukkakuppias ei kastele kukkia, se on kauppiaan vika, ei kukkatukun/toimittajan. Jos samasta likkeesta saa usein huonoja kukkia, tulee kyllä fiilis, että ei ole asiat hyvin. Kukkakauppiaan ei tarvitse olla selvän näkijä, mutta kukkien hoitaja olisi hyvä olla. Palautetta en antanut siki, että olen kyllästynyt antamaan sitä kyseiseen liikkeeseen. Kaksi kertaa saa riittää Olen myös käynyt liikkeessä itse useita kertoja jä kääntynyt pois. Olen nähnyt että tuotteet ovat huonoja enkä ole ostanut. En ole selvännäkijä 🙂
      Se kukkakauppa jota käytän ja on kauempana, ja on ihana. Sieltä en saa koskaan mitään mikä ei kestä pitkään ja aina upeasti sidotut kimput. Kaikki kukkakaupat eivät ole huonoja mutta jotkut ovat valitettavasti.

      Kukkivaa kevättä Hanna

      Vastaa
      • sissi vartola 17.02.2016

        Pakko vielä kommentoida…
        Ikävää, että on tälläisiä ”kukkakauppoja”, jotka eivät nimeä ansaitsisi. Mutta jutussa minua kukkakauppiaana sieppasi eniten jokunen juttu. Tässä kun itsekin välillä miettii, että mitä järkeä tässä markettien halpamyynnin ja taloustilanteen puristuksissa on kukkakauppaa pitää. Ja sitten lokaa vaan niskaan…

        ”Päivän kaktus iskee piikkinsä ryöstäviin kukkakappoihin” ja jatkossakin puhut kukkakaupoista monikossa, et siis tästä yhdestä tapauksesta. Tämä otsikko ja juttu napsahtaa kaikkiin kukkakauppoihin, ainakin minun silmissäni. Niin minuun kuin siihen ihanaan kauppaan, jota itse käytät. Ehkä muoto olisi pitänyt olla jotain tähän tyyliin. ”Päivän kaktus iskee piikkinsä tähän hyväuskoisia ryöstävään kukkakauppaan”.
        ”Meidän K-kauppa on parempi kukkakauppa kun tuo kakkakukkakauppa.” Ja sitten kehoitat kaikkia käymään marketissa kukkakaupan sijaan. Miksi, et tässä kohtaa suositellut, jotain oikeaa ihanaa kukkakauppaa, kun kerran niitäkin on. Siis ymmärrän, että ostetaan marketista (ja niin itsekin tekisin joskus), ihan hyvää tavaraa sieltä saa. Mutta kyllä oikeasta kukkakaupasta saa laatua, palvelua ja jotain ekstraa (sen kuitukankaan gerberan ympärille ainakin) varmemmin kuin marketista. Itse vertaan aina, että voi ostaa lahjaksi suklaalevyn (tulppaaninippu marketin muovikääreissä) tai konvehtirasian (kauniisti sidottu tulppaanikimppu kukkakaupasta). Samaa suklaata sitä on levyssä ja konvehtirasiassa, mutta ihan eri fiilis tulee lahjan saajalle.
        No, kai se on toimittajankin leipä kapea ja raflaava pitää olla erottuakseen massasta. Mutta toivoisin, ettei pientä aina nuijittaisi ja hieman mietittäisi miten ja mitä kirjoitetaan, ettei pilkka osu nilkkaan, johon sitä ei ole tarkoitettu. Se voi olla, että tulee päivä jolloin voit ostaa kaikki kukkasi kätevästi marketista, kun niitä kukkakauppoja vaan ei enää ole. Surullista.
        Hyvää kevättä sinulle.

        Vastaa
  5. Riitta Salviander.Rindell 16.02.2016

    Hyvä Hanna Sumari,
    Luulin sinun tietävän kukista enemmän ja alasta yleensä tai edes olevan kiinnostunut, olet sentään ollut juontokeikoilla puutarhamessuilla, mutta näin ei näemmä asia ole (minkä huomasi blokkauksestasi.) Näytit vain tietämättömän tyhmyytesi tässä jutussa. Tutustu ensin kukka-alan ja sen toimintaan, ennen kuin avaat sanallisen arkkusi Yhdyn täysin edellä kirjoittaneen Raijaan tekstiin. Toivottavasti sinua ei enää nähdä alan messuilla juontamassa.
    Hyvä kevättä sinulle Hanna Sumari
    Floristi Riitta.

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Floristi Riitta,
      Onko tyhmää olla sitä mieltä, että kukkakaupasta täytyy saada kestäviä ja hyvin hoidettuja kukkia?
      Jos näin on – toivon etten satu sinun kauppaasi. Minun kukkakauppiaani jotenkin osaa tietää kukkien laadun ja historian, koska heiltä ei koskaan saa muuta kuin hyvää laatua, palvelua ja ihania asetelmia.
      Hanna

      Vastaa
  6. Pirjo Hurme 16.02.2016

    Minä ostan aina ja meinaan ostaa jatkossakin esim. amaryllikset K-kaupasta, miksikö, koska ovat poikkeuksetta olleet loistavia yksilöitä ja ovat vielä halpoja. Kotini lähellä on kaksi kukkakauppaa, toisesta ostan paljon kesäkukkia, hyviä ovat, mutta esim. amaryllis ei jaksanut edes avata kukkiaan ja kausi oli vasta alkamassa, toisen kukkakaupan amarylliksen kanssa sama juttu, hintaa oli kolminkertaisesti verrattuna ruokakaupan kukkaan. Ostan mieluummin hyvää halvalla kuin kakkaa kalliilla. Nyt on kaupoissa jo kevätesikkoja ja syklaameja, toivoisin että kukkakauppiaat kertoisivat, että kyseiset kasvit eivät menesty sisätiloissa, vaan parissa päivässä ovat jo entisiä, miten kurjaa saada kukka josta ei ole iloa päivää kauempaa, kaikilla ei ole lasitettuja parvekkeita. Yllätys muuten että IKEA:sta saa hyviä kukkia! Oli kyllä aika paksua sanoa, että aina ei ehdi kukkia kastella, että ne voi kastella sitten kotona, vähänkään kukkia tunteva ei osta kuivaa kukkaa ajatellen että kastelen tämän sitten kotona, että kyllä se varmaan siitä virkistyy. Näkemiin ja anteeksi.

    Vastaa
    • Henri Heinonen 16.02.2016

      Nyt tänä jouluna K ketju ulkoisti Pirkka Amarylliksensä hollantilaisiksi. Hollantilaiset venyvät ja eivät käyttäydy laadukkaan kasvin tavoin. Mutta halvalla saa..

      Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Pirjo, Kiitos kommentista – olen samaa mieltä kommentista, jossa sanotaan ettei kauppias ehdi kastella kukkia. Varmaan menee aika hyvin myös koska kaikki aika menee asiakaspalveluun?? Ai ai.
      Näkemiin ja kiitos 🙂

      Hanna

      Vastaa
      • Raija 16.02.2016

        Kukkakaupassa on aika paljon muutakin työtä kuin asiakaspalvelu ja kukkien kastelu. Jokaikinen leikkokukka käsitellään myyntikuntoiseksi, ne eivät tule valmiina tuotteina kauppaan myytäväksi. Lisäksi on kaikki muut juoksevat hommat ja paljon siivoamista! Toki työt vaihtelevat kaupoittain, mutta jos on paljon tilauksia ja asiakkaille sidotaan kimppuja yksitellen ja jokaista kukkaa asiakkaan kanssa erikseen harkiten, niin se vie aikaa! On aivan eri asia keskustella asiakkaan kanssa tuntitolkulla kaupassa, jossa on vain valmista tavaraa, kuin että teet ne myytävät tuotteet asiakkaan läsnä ollessa. Monessa kukkakaupassa on vain yksi ihminen päivittäin töissä. Onpa kumma, jos ei ehdi kastelemaan kukkia! Toivoisin nyt pientä inhimillisyyttä tähän aiheeseen. Jos olisin kukkakauppias, en edes ottaisi ruukkugerberoita enkä kevätesikoita myyntiin. Niistä kun ei saa mitään katetta, kun eivät oikeasti mitään kestä. (Se Hannan gerbera kyllä kaipasi vain vettä ja kun kuivat kukat leikkaa pois, niin uuttahan sieltä tulee).

        Vastaa
      • Pirjo Hurme 17.02.2016

        Ehkä amaryllikset ovat saaneet liikaa vettä jos eivät ole olleet laadukkaita, no tiedä häntä, niitähän ei tarvitse paljoa kastella, lusikallinen silloin tällöin, tai jääpala siihen multaan sulamaan kerran viikossa. Toki minäkin ostan leikkokukkia kukkakaupasta, enkä ole joutunut pettymään, enkä hanki kesäkukkia, vaikka niitäkin siellä joskus on, ruokakaupasta, vaan puutarhasta. Kyllä Hanna nyt sohaisi muurahaispesään, vai pitäisikö sanoa kukkapuskaan!

        Vastaa
  7. Kirsi 16.02.2016

    Ei tarvitse olla mikään hortonomi huomatakseen, että gerbera tarvitsee vain vettä!
    Olethan reklamoinut kaikki huonot tuotteet? Ei kauppias voi tietää,
    jos jossain esim. ruukkukukassa on vikaa, jos asiakas ei siitä reklamoi. Kun ei reklamoi niin ei myöskään saa siitä hyvitystä!
    Suurin osa alamme yrittäjistä ja työntekijöistä tekevät niska limassa työtä
    leipänsä eteen rehellisesti kauniilla ja kestävillä tuotteilla. Jokaiseen ammattikuntaan varmasti mahtuu niitä, jotka miettivät vain rahojen kiskomista asiakkaan lompakosta.

    Ruokakauppaketjut myyvät kukkia usein halvemmalla ulos kuin mitä kukkakauppiaat saavat ostaa tukuista. Ruokakaupoilla kate ei olekaan kukissa vaan muissa tuotteissa. Kukkakauppiaalla kate on kukissa. Kukkien myynnissä on kiinni myös kauppiaan ja työntekijöiden palkat, pakkausmateriaalit, vesi- ja sähkömaksut, tilavuokrat, koulutukset, jne.
    Jos kauppias myy mainitsemaasi kakkaa, niin kyllä se myynti aika äkkiä tyssää ihan itsekseen.

    Harvinaisen paha mieli tuli tästä yleistämistä.

    T. Rehellinen ja avoin kukkakauppias/floristi

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Kirsi!
      Juu näin on – vettä se tarvitsi, mutta oli ollut ilman liian kauan ja lopputulos on näkyvissä. Nythän kasvista näkee, että vettä on saatu. Lehdet ovat ihan terhakkaana.
      En ole reklamonut, en jaksa enää. Kaksi kertaa olen vienyt kukat ko liikkeeseen takaisin. Saa riittää.
      haluaisin korjata ajatusta yleistämisestä. Moitin huonoja kukkakauppoja – en kaikkia kukkakauppoja. Kukkakauppa jota itse käytän on ihana.
      Iloa ja kukkivaa kevättä.
      PS täytyy varmaan tehdä juttu florsisteista ja antaa lukijoille ostoneuvoja vielä ekvään aikana
      Hanna

      Vastaa
      • Kirsi 16.02.2016

        Varmasti jokainen kukkakauppias, floristi tai floristimestari olisi mielissään siitä, että joku tekisi ohjelmaa muuttuvasta kukka-alasta. Suomessa on kovan tason porukkaa ja menestystä kisoissa myös ulkomaillakin! Löytyy hyvin erilaisia ja persoonallisia kukkakauppiaita ympäri Suomea. Mitä kauemmas isoista kaupungeista menee niin entistä vaikeampaa on saada tukuilta kukkia ym. Jos pienistä palkoista on puhe, niin kukka-alalla vasta kituutetaan… Kannattaa olla yhteydessä Suomen Kukkakauppiasliittoon.

        Vastaa
  8. Sannis 16.02.2016

    No ohhoh. Eihän tässä ollut yleistystä, vaan yhdestä kukkakaupasta jonka Hanna tietää surkeaksi…ilmeisestikin. Sama kokemus on valitettavasti minulla yhden kukkakaupan suhteen. Kauheella hinnalla myydään täyttä kakkaa……sen tietää moni muukin, mutta kyllä siinä kauppa taitaa käydä kun pystyssä on. Anteeksi vaan mutta jos kauppias ei hoida kukkiaan…esim. gerbera myymälässään, niin kyllähän siinä noin käy…kun myy kuivaa niin kuivana sen kukan saajakin saa. Hatun nosto kaikille hyville ja laadukkaitten kukkien myyjille!!
    Ihanaa kevättä.

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Sannis,
      Samaa mieltä nimenomaan. Ja Hatun nosto laadukkaiden kukkien myyjille sekä taidolle sitoa niitä!

      Hanna

      Vastaa
  9. marisa 16.02.2016

    Nyt täytyy ensimmäistä kertaa kyllä kommentoida näihin juttuihin kukkakaupoista.Yleensä jätän nämä omaan arvonsa! Olen itse kukkakauppias enkä todellakaan tykkää että yleistetään tuolla tavalla. Sinä Hanna fiksuna ihmisenä ja tv persoonana varmasti ymmärät että jos olet saanut huonoa tuotetta ko kaupasta, käyt antamassa palautetta hänelle itselleen etkä pui asiaa näin yleisesti. On totta että joskus kukkakaupasta sattaa saada huonoa tuotetta, kuten myös muistakakin kaupoista,tällöin reklamaatio ko liikkeeseen on asiallisinta toimintaa!!

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Marisa,
      Kiitos kommentistasi. En kertonut mistä kukkakapuasta on kyse. Enkä mene sinne reklamoimaan – olen sen jo kahdesti tehnyt. Tietenkin voin puida yleisesti epäkohtaa. Samalla tavalla kuin mitä muuta epäkohtaa tahansa. Henkilökohtainen teilaaminen tai kaupan mainitseminen on eri asia.
      Sen sijaan mainitsen mielelläni sen kukkakaupan nimen jota käytän. Josta ihania kukkia japarasta palvelua! Eiksi vaan!?
      Hanna

      Vastaa
  10. Taina 16.02.2016

    Kyllä on kukkakauppiaissakin vikaa. Itse saan vuodesta toiseen lahjana xx kukkakaupan ns. kauniin asetelman, ja huomaan että kukkien varret ovat valmiiksi aina täysin mätiä ja tulppaanien varret puolimetrisiä ja kukat roikkuvat valmiina pöydällä. En usko että reklamaatio olisi edes yllätys kukkakauppiaalle, ovat itse kimpun tehneet.

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Taina,
      Aaaaargghhh tämä on juuri se mikä tekee pahaa kukkakaupalle – ei se että antaa kaktuksen sille kappiaalle joka on huono!
      Hanna

      Vastaa
    • Riitta Salviander.Rindell 16.02.2016

      Taina hyvä,
      Tulppaanin sipulissa on viruksen aiheuttama tauti, joka tekee kukan varteen niin sanotun ”vesivarren” josta varsi kuroutuu kiinni. Sitä ei nähdä ennen kuin kukat on aseteltu maljakkoon ja aloittavat imemään vettä sekä kasvamaan. Puutarhuri, tulppaanin kasvattaja ei myöskään sitä havaitse sipulista jonka hän istuttaa ja kasvattaa, se tulee ilmi vasta maljakko vaiheessa. Mitä tulee tulppaanin pitkiin varsiin, se on aivan luonnollista kasvua, joka on ominaista sipulikukille. Nykyisin sipulit käsitellään niin että maljakko kasvu hidastuisi. Toki itse pidän luonnollisesta pitkästä kasvusta. Jos saat huonoja kukkia, reklamoi siitä niitä myynneseen liikkeeseen, äläkä yleistä sitä kaikkiin kukkakauppoihin.

      Vastaa
  11. Katja 16.02.2016

    Bloggaajan oma kuvaus itsestään : ” Olen aina valmis uuteen, vaikka välillä mietinkin olisinko jo ylittänyt itseni tarpeeksi monta kertaa. Olen kiinnostunut vaatteista, taiteesta, kosmetiikasta, puutarhoista, ruoasta, kukista, moottoripyöristä, matkoista, maailmoista, terveydestä, liikunnasta, ystävyydestä ja ystävällisyydestä. Olen sisustus- ja puutarhatoimittaja sekä ruokakirjailija. Uskon positiiviseen elämänasenteen voimaan. ”

    …ei ihan heti kirjoituksen pohjalta uskoisi… 🙂

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Katja,
      Kiitos kommentistasi, miksi et ylläolevaa uskoisi kirjoitukseni pojhjalta? Positiivinen perusvire ei tarkoita, etteikö voisi pahoittaa mieltään huonosta palvelusta, jos siihen viittasit.
      Terveisin
      Hanna

      Vastaa
  12. Sari Anttalainen-Komu 16.02.2016

    Voi Hanna, nyt minä kyllä mieleni pahoitin. Yhdyn edellisiin kollegoitteni kirjoituksiin. Olen toiminut kukka-alalla 15-vuotta ja nähnyt alan huippuvuodet ja nyt ikävä kyllä markettien kukkatulvan jolla ainoastaan kalastetaan asiakkaita sisäänvetotuotteilla. Haluisin nähdä sen päivän kun esim. ne K-kaupan, IKEAn tai prisman myyjättäret alkavat sitomaan surulaitteita tai vaikka hääkimppuja yms. varsinaisen työaikansa jälkeen. Kukkakaupan arki on nykypäivänä varsinaista taistelua. Esim. Kun marketeissa myydään tarjouksella (2,95 €) tulppaaninippuja, oletko koskaan mahdollisesti ajatellut mitä se sama nippu maksaa kauppiaille? Voin sen verran raottaa salaisuuksien verhoa ja paljastaa sen että meille kukkakauppiaille se maksaa sen saman verran. Ja kannattavan liiketoiminnan kannalta me emme ikävä kyllä voi myydä sitä ihan samalla hinnalla kuin marketit. Meidänkin tarvitsee jollain pärjätä, maksaa verot, vuokrat, sähköt jne. Rakastan kukka-alaa yli kaiken mutta kun nyt luin juttusi ( ja samalla kuluttajien samanlaisen asenteen) niin se vaan vahvistaa mahdollista alan vaihtoani.

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Voi ei miten ikävää!
      Ongelma on huonot kukkakaupat! Olen varma, että jos kukkia tuntematon miesasiakas tulee kauppaasi, ehodtat hänelle ihanaa kimppua ja palvete hyvin. Tämä yksi inha kauppa jota tarkoitan ei tee niin. Kauppa on huono ja se mokoma on kaktuksensa ansainnut!
      Ajattelen noista markettien kukista niin, että kun ihmiset alkavat ostaa niitä = ylipäätään kukkia he myös huomaavat miten ihania kukat ovat ja alkavat haluta parempaa. Ja marssivat sitten floristin luo kukkakakuppaan, joka tekee heille unohtumattomia asetelmia. Niinhän minäkin teen. Käytän itse kukkakakuppaa jossa tehdään sellaisia asetelmia että koko maailma muuttuu silkiksi ja sametiksi, kun niitä katsoo. Ja aina hyvä laatu.
      Kukkakaupassa maksetaan myös palvelusta, se pitää asikkaan ymmärtää ja sitä pitää myös sieltä saada.
      Hanna

      Vastaa
      • Anne 17.02.2016

        On myös asiakkaita jotka tulevat kukkakauppaan ostamaan vain leikkovihreää ja oksa ginstiä koska ei viitsi maksaa kukkakaupan hintaa tulppaaneista!että sellainenkin voi kukkakauppiaan arki olla.Onneksi näitä on vielä vähän mutta pahoin pelkään että yleistyy.Mediahan pursuaa kaiken maailman DIY jutuista ja sitten vielä tämän tyyppistä kirjoittelua vain vahvistaa käsitystä kukkakaupan härskistä hinnoittelustavaikka hinnat vain nippa nappa kattaa kulut.ja olisihan kivaa saada palkkaakin tehdystä työstä eikä vain elää kukkaisterapian voimalla.Tsemppiä teille kaikille kolleegoille täältä maaseudulta.

        Vastaa
  13. Anu 16.02.2016

    Ikävä kyllä tuosta jää yleistyksen maku, vaikka olisitkin tarkoittanut kirjoittaa nimenomaan tästä lähikukkakaupastasi. Sen verran itsekunnioitusta tulee kukkakauppiailla ja floristeilla olla, ettei kakkaa myydä. Itse ainakin kieltäydyn myymästä, jos huomaan tuotteessa jotain vikaa. Ja rehellisesti myös asiakkaalle sanon, etten halua huonoa myydä. Aivan, ihan juuri siksi, että toivon asiakkaan tulevan uudelleen ostoksille. Kukkakaupoilla ei tänä päivänä kertakaikkiaan ole varaa myydä p*skaa.
    ”Kun sesonki on kuuma (kuten juuri noina kahtena päivänä sekä koulujen päättäjäispäivänä on) kakkakukkakaupat ovat tulvillaan asiakkaita. Kauppa käy kovaan hintaan. Kukat menevät kuin kuumille kiville ja kauppias hieroo käsiään onnellisena.”
    Oletko koskaan miettinyt mistä tämä mainitsemasi ”kova hinta” koostuu? Juurikin niistä, joita täällä kommentoijat ovatkin jo luetelleet, itse kukat, henkilökohtainen palvelu, paperit, narut, kostukkeet, muovit, sidonta kimppua ostaessa, palkat, vuokrat, ynnä muut juoksevat kulut. Näitä sesonkeja on vuodessa muutama, jolloin kyllä, kauppias toivoo tekevänsä hyvän tilin, jotta pärjää taas hiljaisempien aikojen yli. Hiljaisempien kuin ennen, juurikin markettien kukkamyynnin takia. Ja vielä, tuliko oikeasti tunnustus mistä tuo kyseinen kukka oli kielloistasi huolimatta ostettu? Oliko kyseisen kukkakaupan kääreissä? Yleensä vaan kukkakaupat panostaa hieman enemmän ruukkukasviin, laittamalla vaikka kuitukankaan koristeeksi muovisen ruukun ympärille. Tuo näyttää ihan marketista haetulta. Ja PS. allekirjoituksessasi on virhe, kuuluisi kai olla ”The flower lover”.

    Vastaa
  14. huh-puh 16.02.2016

    Sissus Hanna, toimittaja? Oikeesti? Järkyttävä määrä kirjoitus virheitä!

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Huh-puh
      Juu niin on. Kirjoitan niin nopeasti, kun on kova kiire vastata! Äsken luin kommenttejani ja pöyristyin itsekin. Osa on korjattu, mutta varmaan monta vielä jäljellä! On se onni, että suurin osa toimittajan työstäni tapahtuu puhumalla 😀
      Pahoittelut
      Hanna
      P.S. kirjoitusvirheitä on yhdyssana 😉

      Vastaa
  15. Susanne Nicol 16.02.2016

    Ensimmäiseksi tuli sääli miestäsi joka sinua halusi ilostuttaa lahjalla.
    Haukut kukan pystyyn, selvität ostopaikan ja haukut vielä kukkakauppiaan ja ja puutarhurin (kauppias ei istuta tai kasvata). Ja mukaan sotket vielä kukkakauppa-alan kakan myyjinä.
    Lopun kruunaa lause jossa vertaat marketista napattua kasvia yleisesti paremmaksi. Kuvassa taisi kuitenkin juuri tällainen olla koska kukkakauppias yleensä ”tuunaa” arkisen muoviruukun piiloon joko paperiin tai kankaaseen ja virittelee mukaan vielä väreihin sopivan nauhan. Samoin hän antaa ohjeet mm. Kastelusta ja vielä pakkaa kukan kylmältä suojaan.
    Tätä kirjoittaessani vaihdoin kanavan josta äänesi kuului Tuurin kyläkauppiaaseen joka yllättäen kuulostikin aika fiksulta.
    Kannattaisi hiukan ottaa asioista selvää ennen kuin avautuu noin julkisesti.

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Sepä se, Susanna Nicol,
      edes tuota ruskeaa ankeaa muoviruukkua ei oltu ”tuunattu” kauniimmaksi. Kukka oli tosiaan kukkakaupan kääreessä, ressukka, kuivana ja puolet liian vähän multaa siellä purkissa. Onneton Gerbera parka.
      Kivaa jos Tuurin kyläkauppias on susta fiksu.
      Hanna

      Hanna

      Vastaa
  16. Kerttu Kukkakauppias 16.02.2016

    Löytyyhän niitä ravintolojakin missä saa täyttä kakka ja kovalla hinnalla. Varsinkin, kun ei ole ruuan ammattilainen. Sitäkään ei voi enää syötyään palauttaa, voi ehkä saada uuden annoksen, jos kehtaa valittaa. Kukkakauppiaat ovat tänäpäivänä ahtaalla, kun marketit myy halvalla. Kukkakaupan on erikoistuttava, että asiakkaita kävisi muutenkin kuin sesonkina. Erikoistuminenkin on vaikeaa, kun hautajaisiinkin mennään useimmiten yhdellä kukalla. Kukkien tuoksuista kevättä.

    Vastaa
  17. Outi 16.02.2016

    Noh, pakko sanoa että ihan huippuruusuja olen K-kaupasta ostanut. Kestäneet nuupahtamatta maljakossa viikon ja kauemminkin.

    Vastaa
  18. Minna Penttala 16.02.2016

    Hei Hanna!

    Kurja kuulla, että lahjaksi saamasi kukan laatu on ollut huonoa. Jos ammattikukkakaupasta ostetun tuotteen laatu on huonompaa kuin markettituotteen, jotain on mennyt pieleen. Ja asiasta on syytä antaa suoraa palautetta, jotta tilanne voidaan korjata ja huono tuote hyvittää. Kukkakaupalle asiakkaan kaikenlainen palaute on arvokasta, eikä sen antamista kannata säästellä.

    Kukkakaupan ammattilaiset ovat asiakkaita varten. Heidän tehtävänsä on tuottaa laatua, antaa hoito-ohjeita, neuvoa ja auttaa kukkien valinnassa ja huolehtia myynnissä olevien kukkien laadusta. Elävä materiaali voi olla oikukasta, ja tässä välitön asiakaspalaute on tärkeää.

    Kukkia ostaessa lähdetään aina siitä, kuka on saaja. Mitä kukilla halutaan välittää ja miten ne paketoidaan. Viimeiseksi varmistetaan, että osoite on oikein. Sama koskee palautetta. Tai vaikkapa sitä päivän kaktusta.

    Ystävällisin terveisin
    Minna Penttala
    puheenjohtaja, Suomen Kukkakauppiasliitto ry

    Vastaa
    • hannasumari 16.02.2016

      Hei Minna!
      kiitos osallistumisesta kommentointiin, joka on poikkeuksellisen vilkasta.
      Kommentoinnissa minua hämmentää se, että kommentoijat kokevat minun yleistäneen. Se ei ollut suinkaan tarkoitus. Päivän kaktuksen osoite on Ryöstävät kukkakaupat. Suurin osa kukkakapoista ei sellaisia ole, sen toki tiedän, koska käytän valtavasti kukkia. Teen asetelmia itse, mutta enemmän ostan omalta ihanalta ja taivalta lemppariltani Form & Florasta.

      Olen täällä keskustelussa useaan otteeseen todennut, etten jaksa enää antaa palautetta kyseiseen kauppaan. Kaksi kertaa riittää, kun olen vielä todennut liikkeen tuotteiden huonon laadun useaan otteeseen siellä käydessäni.

      Täytyy tehdä joku juttu kukkakapoista ja floristeista, kukkien laadusta ja siitä kuinka niitä tulee käsitellä koska aihe tuntuu kiinnostavan. Jos olen facebookissa voit käydä katsomassa sivullani olevaa kommentointia aiheesta. Monet ovat kanssani samaa mieltä. Monta kertomusta joista tulee tunne, että ihan kaikki ei ole ok. Mutta siihen auttaa kyllä olo vakioasikkaana. Näin itse olen kokenut. Tilaan kukkia vakiopaikastani puhelimitse ja ne toimitetaan oikeaan osoitteeseen josta saan aina palautteen – upeita!

      Kukkivaa kevättä
      Hanna

      Vastaa
  19. Riitta, floristi ja kaupppias 16.02.2016

    Hei Hanna, olen lukenut nyt läpi blogisi kirjoituksen sekä antamiasi vastakommentteja loukkaantuneiden alan ammattilaisten kommentteihin. Olet toimittaja , jolle kielioppiasiat pitäisi olla hanskassa. Kun kirjoitetaan kukkakaupat ei tarkoiteta yhtä kukkakauppaa eli yleistys on kirjoituksen yleinen sävy. Kuulun myös siihen kirjoituksestasi närkästyneisiin alan ammattilaisiin, joihin olin sinutkin ajatellut puutarha-alan toimittajana ja juontajana. Monet kukkakaupat tänäpäivänä kamppailevat olemassaolostaan, kilpailussa markettien kanssa, hautajaisiin mennään yhdellä kukalla jne. Alan tuntevana ihmisenä tämän tiedät varmasti ja siksi tunnettuna ihmisenä kirjoituksiasi luetaan, ehkä kannattaisi vaikka hakea kuppi kahvia keittiöstä ennenkuin painaa enteriä vihaisessa mielentilassa ja tarkistaa vielä kerran tekstinsä sisällön, että se vastaa sitä mitä piti eli yhtä kukkakauppaa.

    Vastaa
  20. Janni Grönfors 16.02.2016

    Hei Hanna! Kukkakauppiaana olen todella kiitollinen kuulemaan, jos asiakas on pettynyt meiltä ostettuihin kukkiin. Aina tietenkin hyvitämme kukat asiakkaalle ja laitamme palautteen eteenpäin tukulle.
    Kauppias on voinut samana päivänä tuon gerberan ostaa tukusta.. Olisi fiksua antaa kauppiaalle mahdollisuus korjata tilanne ilmoittamalla asiasta, eikä yleistää puskaradiossa, että kukkakaupat ryöstävät!

    Terv. Kukkakauppias

    Vastaa
    • Katja V 17.02.2016

      Kukkakauppias ei vissin huomannut sen sitten olevan kuiva 🙂
      Jos olet seurannut aiemmin tätä keskustelua, niin on käynyt selväksi että kukkakauppiasta on jo aiemmin reklamoitu, mutta tyyli ei muutu.

      Vastaa
  21. Heidi Saarinen 16.02.2016

    Iltaa Hanna!
    Surullista että miehesi on saannut noin huonoa palvelua kukkakaupasta ja sinä myös. Kirjoituksesi oli silti aika yleistävä. Pelkään sen antavan yleisölle sellaisen kuvan että kaikki kukkakauppiaat ovat kakkaa myyviä rosvoja jotka ryöväävät viattomia miesasiakkaita paketoimalla p.tä kauniiseen pakettiin ja marketit taasen myyvät halvalla hyvää. Saattaa olla että pääset lyömään viimeisiä nauloja kukkakauppiaiden arkkuun. Ala on todella vaikea ja sesonkeja on vähän ja niistäkin vähittäiskaupat vievät leijonan osan nykyään. Kyllä tätä hommaa tehdään pääosin Rakkaudesta lajiin ja silloin homma tehdään niin hyvin kuin suinkin.Hassua että tää hyökkäys tulee omista riveistä luulisi meidän kaikkien tällä alalla työskentelevien puhaltavan samaan hiieen. Positiivisella asenteella on uskomattoman paljon voimaa käytetään sitä ja puhutaan hyvää alasta näin julkisesti valitukset voidaan hoitaa sitten henkilökohtaisella tasolla ko. Kauppiaan kanssa kahden kesken. Ihanaa kevään odotusta sinulle Hanna

    Vastaa
  22. Raija 16.02.2016

    Voisiko nyt viheltää tämän pelin poikki? Hanna on tosiaan käyttänyt ilmaisuja, jotka on koettu yleistämiseksi. Se ei kuitenkaan ole ilmeisesti ollut tarkoitus. Me alan yrittäjät ja tekijät olemme (syystä) loukkaantuneet. Monella kukkakauppayrittäjällä taitaa olla kohtalon hetket menossa tai ainakin tulevaisuus mietityttää nimenomaan sen takia, että marketit myyvät melkein samaa tavaraa puoleen hintaan. Sen takia tällainen palaute, olkoonkin vain yhtä kukkakauppaa vastaan, koskettaa verisesti. Keskustelussa on tullut ilmi hyviä kommentteja puolin jos toisinkin. Jospa edelleen pitäytyisimme suorassa kommunikoinnissa sinne myyvään liikkeeseen, niin asia ehkä parantuisi siltä osin. Itse ainakin kävisin enemmän kuin kaksi kertaa antamassa palautetta. Tai… Ehkä ko kaupassa on sellaiset vallitsevat olosuhteet, joille ei mitään voi. Siinäkin tapauksessa olisi parasta kertoa asiasta mielipiteensä suoraan asianomaisille, jotta siellä saataisiin parantavaa kehityskeskustelua aikaan.

    Vastaa
  23. Mirva virtanen 17.02.2016

    ”Uskon positiivisen elämän asenteen voimaan” näin sanot.
    Missä on positiivisuutesi….on aiheetonta julkisesti yleistää vai etkö kehtaa
    Mennä valittamaan sinne mistä kukat on ostettu.
    Olen itse toiminut alalla 35v ja onneksi sinunlaisiasi on vain 1% asiakkaista.
    Kukkakauppias

    Vastaa
  24. Eija 17.02.2016

    ”Nimittäin kukkakaupat jotka myyvät kukkien sijaan kakkaa kovalla rahalla niille, jotka eivät ymmärrä kukista mitään…..”” Kun sesonki on kuuma (kuten juuri noina kahtena päivänä sekä koulujen päättäjäispäivänä on) kakkakukkakaupat ovat tulvillaan asiakkaita. Kauppa käy kovaan hintaan. Kukat menevät kuin kuumille kiville ja kauppias hieroo käsiään onnellisena.”

    Niin puhe on vain yhdestä kaupasta, mutta tekstimuotoina KUKKAKAUPAT ja KAKKAKAUPAT…!
    Törkeää yleistystä ja jos kukka kuivuuden takia nuokkuu niin on se nyt kumma, että se on kukkakaupan vika että asiakas ei viitsi kastella, jos kuitenkin lähtiessään on ollut kosteahko.. Sen verran pitäisi olla älliä jokaisella että gerberan tyyppiset kasvit (ja suurin osa muista ruukkukukista) juo aika laillakin kun ovat suhteellisen pienessä purkissa ja hyvällä lykyllä sijoitetaan patterin viereen vielä. Jos sieltä k-kaupasta tms. ostaa gerberan niin niitä ei kastella kun silloin kun sieltä hollannista tai tanskasta lähtee.
    Tosi surullista että tällaista virheellistä yleistystä jaat. Sinun ehdottomasti kannattaisi lähteä kukkakauppa yrittäjäksi jotta saisit realistisen kuvan yrittämisestä.
    Helppoaha toi toimittajan duuni on, kun vaan kirjottaa mitä sylki suuhun tuo ajattelematta todellisuutta sen enempää. Suosittelen perehtymistä kukkakauppa alaan ja kuinka kultakaivostoimintaa se on ennen kun sellaista lähdet julistamaan.

    Tv. Floristimestari

    Vastaa
  25. Tuleva floristi ja kauppias 17.02.2016

    Hyvää huomenta. Enpä olisi uskonut tälläistä myrskyä näkeväni eilen, mielestäni ihan asiallisen blogikirjoituksen luettuani.

    Eikös me nyt kaikki tiedetä, että on olemassa hyviä kukkakauppoja ja huonoja kukkakauppoja. Itse tietäisin nimetä useamman kummastakin leiristä. Hannan lähikukkakauppa on siis huono kukkakauppa hänen kokemustensa perusteella. Mitä sitten? Onhan niitä. Varmaan löytyy alalta kuin alalta työhönsä kyllästyneitä, kyynnistyineitä, tylsistyneitä alan harjoittajia. Ja varsinkin tältä alalta valitusta ja kitinää saa kuulla joka asiata. Ei siis ole mikään ihme, ettei joitakin (huom. joitakin, siis ei kaikkia vaan joitakin) kaupansa tuotteitten kunnollinen hoito kiinnosta, vaan hommat hoidellaan vasemalla kädellä.
    Opiskellessa alaa ja työskennelleenä myöskin alalla, on tullut huomattua, että kauppiaita on kyllä joka lähtöön ja luulisi teidän, ”yleistysmörököllin” pelottamat kolleegat, sen tietävän.

    Kirjoituksen kommentoijat, ette selkeestikkään ole kadottanut omaa intohimoanne kukkiin ja alaan yleensäkkään, hienoa! Pidetään siis omasta putiikista huolta. Ei ne teidän asiakkaat jätä tulematta kukkaostoksille tämän kirjoituksen perusteella. Eikä kirjoitus varmaan lisää markettienkaan kukkamyyntiä sen koommin.

    Olen itsekkin ostanut lähikukkakaupastani liian monta kertaa huonoa tavaraa, enkä siksi enään käy sielä, vaan jaksan hakea kauempaa kukat, siitä hyvästä kukkakaupasta. Kumpikin pieniä kivijalkayrityksiä, joita erottaa vain kiinnostus, intohimo ja jaksaminen.

    Vastaa
    • Marjut 17.02.2016

      Kiitos. Sulla oli hieno kirjoitus, juuri noin minäkin ajattelen. 🙂

      Vastaa
    • Floristi minäkin 17.02.2016

      Aivan samaa mieltä kanssasi tuleva floristi ja kauppias. Meitä on alalla kuin alalla kaikenlaisia kauppiaita….ja totuus on myöskin se, että tästäkin maasta löytyy hyviä ja vähemmän hyviä kukkakauppoja. Itsekkin törmännyt kumpaisiinkin. Nyt kyllä alalla olevien tulisi katsoa peiliin, jos asiakkaan ( Hannan) antama palaute saa tälläiset mittasuhteet ja lynkkausmeiningin päälle. Kiitos myös Minna Penttalalle asiallisesta ja hyvästä kirjoituksesta. Ihanaa kevättä kaikille ja hyviä kauppoja kollegoille! 🙂

      Vastaa
  26. Marianne 17.02.2016

    Kuuntelin novaa ja totta täällähän menee mullat ja purkit kohta ihan sinkin sokin.

    Ilman sarvia ja hampaita otsikointi on provosoiva, kaikkia kukkakauppiaita yleistävä. Niinhän se oli että ’Ketä se yksi tietty (tavallinen koti)kukkakauppa kiinnostaa siinä onnistuit! Itsekin ensin loukkaannuin, kukkakauppias kuin olen. Ja hyvä. Teen aina parhaani, yritän myydä vain parasta. Enkä todellakaan kieri rahassa. Rankkaa on , mutta muutakaan en osaisi tehdä.

    Nyt tulee se yllättävä pointti.
    Olen tavallaan samaa mieltä kanssasi. Ala tervehtyisi huomattavasti kun nämä kakkakaupat poistuisivat kokonaan. Murros on tulossa. Maratonilla ollaan ja vain oikeilla eväillä pärjää.
    Hinnalla emme voi kilpailla, vain ammattitaidollamme.

    Vastaa
  27. Tiina 17.02.2016

    Hei, mielenkiintoinen ja vilkas keskustelu 🙂
    Kukkien laatu vaihtelee todella paljon. On kukkakauppoja, joiden tavaramerkki on omien tuotteidensa tuntemus koko niiden elämänkaarelta lähtien lajikkeesta, viljelytavasta ja käsittelystä viljelypaikalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Kukkakauppias tietää kemikaalit, joilla kukkaa on sen eri vaiheissa käsitelty, miten piikit on poistettu, kuljetusten lämpötilat jne.
    Tällaiselta kauppiaalta on ilo ostaa. Varsinkin, kun kyseessä on kukkasidonnassa moninkertaisesti palkitut floristit. Hyvä laatu ei ole sattumaa vaan intohimon, lahjakkuuden ja ammattitaidon hieno sekoitus.
    Itselläni sattuu olemaan tällainen ihanuus naapurina: Runebergin kukka, jos saan suositella http://www.runeberginkukka.fi/ nim. hyvä kello kauas kantaa eli todella tyytyväinen asiakas 🙂

    Vastaa
  28. Raikku 17.02.2016

    Mielenkiintoista tässä on se, etten mitenkään lukenut Hannan tekstiä yleistyksenä. Oliskohan vika siinä, että luen hitaasti ja luen myös kommentit ja vastaukset, vai se, etten ole kukkakauppias? Tiedä siitä. Jotenkin vain tulee mieleen joku sananlasku, jota en nyt tähän kerro, koska tulisi tulta täysi laidalta.

    Kuten yleensäkin, on hyviä ja huonoja kauppiaita, ja blogissa Hanna kertoi yhdestä huonosta (ei nimellä) ja yhdetä hyvästä nimellä. Ja totesi vain, että mieluummin hakee sieltä k-kaupasta kuin tuosta huonosta liikkeestä. Luetun ymmärtämisvaikeutta?

    Vastaa
  29. Kukkakauppias huutelee täälläkin 17.02.2016

    Valitettavasti on todella harmillista, että tämä ala on täynnä näitä ”kukkakauppiaita” vailla harmainta hajua koko alasta. Laitetaan kukkakauppa pystyyn, kun ei muutakaan keksitä ja koska kukkien kanssa työskentely vaan on niin kivaa!

    Olin tällaisella ihmisellä töissä. Vaikka koulutuksen omasinkin, ei rahapussin narut kuitenkaan olleet käsissäni. Salaa heitin vanhoja kukkia roskiin, uusia ei ollut lupa ostaa. Ja voitte kuvitella mitä palvelua asiakkaat saivat, kun olin vapaalla. Eihän tätä tarinaa tosin kauan kestänytkään. Tämän jälkeen tuli seuraava yrittäjä. Jälleen vailla pienintäkään koulutusta. Ja sama meno jatkui.. Itkin melkein verta, kun katselin sivusta alani mustamaalaamista ja niin pienen kylän ihmiset siirtyivät kaupunkiin asioimaan. Menihän se nurin sekin kauppa.

    Koin tilaisuuteni tulleen, avasin kukkakaupan. Olen itse floristi, palkkasin töihin toisen floristin ja vähän aikaa sitten vielä kolmannenkin! Päivä kukkakaupassa alkaa meillä niin, että jokainen myytävä tuote käydään lävitse, että ovat myyntikuntoisia. Leikko-ja ruukkukukissa pidetään tarkkaa kirjaa, että tuoreet vaihdetaan tilalle, vaikka edelliset näyttäisivät vielä hyviltä. Meillä on tosin paljon surusidontaa, joka edesauttaa pientä hävikkiä, mutta silti! Asiakkaalle kerrotaan myös hoito-ohjeet, oli kyseessä mikä kuulla tahansa. Kaupasta löytyy myös laput, joissa painotetaan palautteen tärkeyttä. Hiljalleen sai uskoa valettua pieneen kylään ja asiakkaat takaisin omalle kylälle. Mutta helppoa se ei ollut, kun sai paikata edellisten yrittäjien virheet.

    Mutta mitä Hannan kirjoitukseen tulee, todellakin uskon, että välinpitämättömiä kukkakauppojakin on. Nämä juuri ajavat ihmiset marketteihin. Mutta ei viitsitä ainakaan lietsoa asiaa enempää, ettei lopu asiakkaat meiltä ”oikeilta” alan yrittäjiltä.

    P.s. Pakko oli Hanna ääneen hörähtää kommentointiasi viitaten käsien hieromiseen. Ei tällä kyllä mitään miljoonabisnestä tehdä =D hyvä, jos itsensä elättää.

    Vastaa
  30. Sirpa 17.02.2016

    Oho… aika pahaa tekstiä ja ikävää… Mistä se <Hanna luulee että kukkakauppias saa aina ostettua vanhaa kukkaa :-))…? Tuo gerbera ei ole välttämättä vanha.. ja saattaa nuupahtaa yhdessä yössä liiallisesta kuivuudesta… lämpimässä paikassa olessaan vain janoinen ja kun kastelee alalautaselle haalealla vedellä piristyy varmasti (saatko kukkien hoito-ohjeet k-kaupasta? ) Gerbera, syklaami, Santtu jne pitävät kuivahtamisesta ja koska nuput nousevat mullan pinnasta ne eivät saa saada vettä päällensä ..
    voisikoasianlaita olla niin, ettei Hanna osaa hoitaa kukkia,vaikka väittää tässäkin asiassa olevansa ammattilainen?

    Vastaa
  31. Kukkakuningatar 17.02.2016

    Hei Hanna!

    Olen floristi ja toiminut alalla vain muutaman vuoden, mutta olen huomannut saman ongelman kukkkakaupoissa, että jotkin kaupat ovat juuri näitä ”kakka” kauppoja jotka myyvät huonoa kukkaa. Syitä tähän voi olla monia, kouluttamaton henkilökunta ehkä se suurin syy. Ihmisillä kun tuppaa olemaan olettamuksia, että kuka tahansa pystyy ryhtymään kukkakauppiaaksi. Ja sitten on toinen ääripää, joka on erittäin ammattitaitoista (tähän porukkaan luen itsenikin ja myös sen sinun käyttämän kukkakaupan) joka menestyy alamme kilpailuissa ja ulkomailla on käsitys Suomesta huippusitojien maana.

    Kuitenkin tuntuu, että arki joissakin tavallisissa kukkakaupoissa takkkuaa. Voisiko tähän kehittää jonkin tv-formaatin! Niin kuin ”kurjat kuppilat” mutta se olisikin ”kurjat kukkikset!” mediapersoonana voisit varmasti vaikuttaa asiaan! Tälläistä ohjelmaa minäkin katsoisin ja mieluusti! Ja saisivat ne ”kakka” kaupat kunnolla huutia, niin kuin ansaitsevatkin, jos kakkaa asiakkaille toistuvasti myyvät. Tai ainakin tilaisuuden korjata tapansa 🙂

    Kukkaisaa kevättä sinulle ja kaikille!

    Vastaa