Tiedottaja ja viestintä minä, valun tuskanhikeä. Voi miksi miksi Luhta ei voinut käyttää markkinoinnin superammattilaisia lanseeratessaan, nyt surullisen kuuluisiksi muuttuneita, Suomen joukkueen olympia-asuja?
Kun olympialaisiin oli aikaa 100 päivää, Luhta halusi näyttää millaisissa asuissa Suomen joukkue esiintyy Etelä-Koreassa. Kaikkia malliston osia ei ollut vielä saatavilla ja malleina toimivat urheilijat. Koko homma meni ihan pieleen. Epätäydelliset kokonaisuudet, jotka oli raavittu kasaan saatavilla olleista malleista, näyttivät kamalilta. Urheilijat eivät ainakaan kuvista päätellen viihtyneet mannekiineina olemisesta. Kuvat epämääräisestä joukosta epämääräisissä asuissaan levisivät kuin kuuma laava internetissä ja somekansa yökkäili. Asut haukuttiin perin pohjin ja some vilisi kuvia joissa onnettomia asuyhdistelmiä verrattiin U.S.A:n ja Ranskan asuihin, jotka ovat huippusuunnittelijoiden käsialaa. Ero oli silmiinpistävä.
Luhdan suunnittelijat pahoittivat mielensä ja ihan syystä.
Miksi vajaa mallisto näytettiin asuille epäedullisessa miljöössä ennen kuin se oli valmis näytettäväksi?
Kyseessä on jättimäinen satsaus, miksi ei satsata jättimäisesti myös markkinointiin? Kun asut eivät ole esiintymiskelpoisia on osattava viheltää peli poikki. Näytetään vasta, kun on näytettävää. Alkaa aina ottaa niin järjettömästi päähän, kun työtä ei tehdä l-o-p-p-u-u-n-a-s-t-i hyvin. Tulee mieleen kysymys, olisivatko ruotsalaiset tehneet näin? Luhdan toimitusjohtaja on myöntänyt, että hän teki virhearvioin. Ja sen jälkeen se tehtiin uudelleen!
Hyvä ihme että riipii!!!
Tänään Hesari julkaisi jutun ja kuvia nyt täydellisestä mallistosta. Luhta, jonka upea pääkonttori komeilee Lahden kolmantena maamerkkinä radiomastojen ja hyppyrimäkien rinnalla Lahdentien reunassa, järjesti Hesarille vaatteiden esittelyn tornitalon alakerrassa.
” LUHTANEN ja Luhdan urheilusponsoroinnista vastaava Pasi Luumi vievät vieraansa kaikkein pyhimpään. Luhdan tornitalon alakerta on täynnä mallistoja – ja niitä on paljon. ”
Siellä valtavan tilan perällä mallisto oli esillä, esittelyrekkeihin ripustettuna. Lopputuloksena maan suurimmassa päivälehdessä komeilee kuvia, jotka näyttävät varastossa otetuilta. Onneksi sentään näkyy, että mallisto on hieno. Jos haluaa nähdä sen.
Mitä olisin tehnyt, jos olisin saanut päättää? Olisin vienyt asut Luhdan tornin 11:sta kerroksen kahvilaan ja marssittanut sen esiin ammattimallien päällä. Olisin näyttänyt sen valtavan uurastuksen ja panostuksen, joka on tehty malliston eteen, parhaimmalla mahdollisella tavalla. Varsinkin, kun edellinen kerta meni aivan metsään.
Asut ovat upeat, eivät häpeä muiden maiden asujen vierellä ollenkaan. Tekninen osaaminen on Luhdalla täysin hanskassa ja huippuluokkaa, IcePeakia myydään ympäri maailmaa 50 maahan! Mutta markkinointiviestinnässä olisi kyllä parantamisen varaa. En tajua kuinka tämä voi tapahtua toisen kerran! Tuokaa nyt ne asut vaikka Helsingin joulukadun avajaisiin marssimaan upeina ja ihanina ja päästäkää ilmaan 100 valkoista rauhan kyyhkyä!
I love Suomi ♥️ I love Luhta ♥️ I love even Lahti!
Hanna
Kuvakaappukset Helsingin Sanomien jutusta
Sanos muuta! Nyt tuntuu siltä, etteivät ihmiset uskalla avata suutaan Luhdalla. Täytyyhän siinäkin organisaatiossa olla joku, joka ymmärtää markkinoinnin päälle. Tai sitten pojat sählää omiaan. Sääli.
Mun mielestä jo ne urheilijoiden esittelemät oli hauskoja, hipsteriviboja ysärivärein!! Ei urheilu saa eikä voi olla niin sairaan vakavaa kuin se Suomessa on. Ihmettelen että täällä tyrmäysmentaliteetissa uskaltautuu yksikään nuori kilpaurheilijaksi Mutta joo, nuo kuin armeijan varustetelakalta olevat kuvat ei kauheasti tilannetta parantanut. Naurattaa kyllä miten tänä aikana kun yleensä mennään niin markkinointi edellä ettei tuotteet pysy perässä niin tässä ei vieläkään saatu sitä puolta maaliin, vaikka näytettävää olisi ollut. Kuten sanoit, suunnittelijoiden puolesta iso harmi, heiltä varmaan nousee käry korvista ketutuksesta.
Hyvä blogi. Asut ovat upeita. Ei mitään hävettävää.
Kauheet!!