Mulla on taas autouutisia! Auto on minulle välttämättömyys työni takia ja haluan nauttia niistä monista tunneista, jotka ratin takana vietän. Siksi haluan, että autoni on toimintavarma, että se ei ole bensasyöppö ja että kyyti on pehmeää ja melutonta. Lisäksi haluan, että mahdollisimman suuri osa auton hallintalaitteista on ratissa ja että näen hyvin autosta ulos. Omassa Renault Talismanissa nämä jutut toteutuvat, olen kirjoittanut siitä täällä, mutta halusin silti koeajaa Renault Kadjarin.
Maaseudulla, huonoilla teillä
Kaikki alkoi viime joulukuussa Espanjassa. Menimme pienelle reissulle sinne mieheni kanssa ja vuokrasimme auton käyttöömme. Kun vuokra-auto luovutettiin meille, se oli Renault Kadjar.
Yllätyimme siis iloisesti, koska Renault on tuttu peli. Kadjarissa oli hyvin samanlaiset hallintalaitteet, kuin omassa Talismanissani, joten sitä oli kiva alkaa ajaa. Lisäksi auton tietokone tarjosi mukavan yllätyksen. Sen navigaattori toimi myös suomeksi. Siitä on iloa, kun ajelee vieraassa ympäristössä eikä tunne teitä eikä oikein suuntiakaan. On helpottavaa, kun kieli on oma äidinkieli ja auto toimii kuten kotonakin.
Matka alkoi siis tosi positiivissa fiilisissä, vaikka olimme Malagassa vasta myöhään yöllä. Ja sama fiilis pysyi yllä koko matkan ajan. Korkea Kadjar oli näppärä vuoristossa ja huonoilla maalaisteillä. Nautimme molemmat sen ajamisesta seikkailuillamme vuoristossa. Koska autolla saattoi ajaa mihin vain, tien kunnosta välittämättä löysimme upeita uusia paikkoja.
Kadjarin kanssa kotona
Innostuin Espanjan reissulla Kadjarista kovin ja nyt koeajoin sitä sitten viikon verran täällä kotoisemmissa maisemissa ja sain myös täydellisen opastuksen sen käyttöön. Onneksi, sillä autosta löytyi ominaisuuksia, joita en ollut tajunnut Espanjassa. Esimerkiksi automaattisesti toimiva lähi-ja kaukovalojen vaihto.
Kadjar on niin sanottu crossover -auto eli siihen on yhdistetty tila-auton ja katumaasturin ominaisuuksia. On kivaa, kun auto on korkea. Siihen on helppo nousta ja siitä on helppo poistua ja autosta näkee hyvin ulos. Lisäksi me ollaan aika pitkiä koko perhe ja tuntuu kivalta, kun pään yläpuolelle jää tilaa. Etuvetoisena se on kiva talvellakin ja jos haluaa, sen voi hankkia myös nelivetoisena. Se on auto, joka sopii monenlaisiin tarpeisiin.
Renault Kadjarissa tykkäsin erityisesti:
Pystyssä pysyneistä ostoksista
Tavaratilan muunneltavuudesta
Auton korkeudesta
Moottorin tehokkuudesta
Pehmeästä ja mukavasta kyydistä
Muotoilusta
Monitoiminäytöstä
Avaimettomuudesta
Siristä!
Juttu jatkuu kuvien jälkeen!
Kun kuljettaa tavaroita – ainahan jotain on mukana
Tein viikon aikana kaksi pitempää reissua ja ajelin Kadjarilla myös kaupungissa. Saarenmaan mökkimatkalla lähtiessä tavaraa oli vähän mukana, vain pari vaatekassia, mutta palatessamme auto oli pullollaan tavaraa. Kotiin oli tuotava kaikenlaista tarviketta ja ostan Saarenmaalta myös aina hunajaa, pähkinöitä, luonnonkosmetiikkaa ja vaikka mitä ihania juttuja joululahjoiksi.
Kuljetan mielelläni kaikki ostokset ja muut tavarat aina auton tavaratilassa ja arvostan suuresti Kadjarin yli 470 litran vetoisen tavaratilan ominaisuuksia.
Tavaratilan voi jakaa kahteen yhtä suureen osaan nostamalla sen pohjasta välitason pystyyn. Silloin luukkuun muodostuu sekä syvennys että tukeva seinämä ja ostoskassit pysyvät pystyssä ja tavarat paikoillaan. Ei tarvitse sitten kauppareissun jälkeen kaivaa ostoksia luukun vihoviimeisestä nurkasta. Tavaratilan luukussa on kädensijat, joilla luukun saa suljettua käsiä likaamatta.
Kadjarin takapenkkien sekä toisen etupenkin selkänojat on helppo taittaa alas, kun täytyy kuljettaa paljon tavaraa. Koska takapenkkien selkänojat taittuvat erikseen on tavaratila muunneltavissa monella tavalla ja mukaan mahtuu pitkiäkin kuljetettavia tavaroita ja silti myös yksi tai kaksi matkustajaa.
Kun tavaratila on näin hyvin suunniteltu ei tule kiusausta laittaa kasseja tai muutakaan kuljetettavaa etupenkkien taakse. Pienessäkin kolarissa ne lentävät sieltä ikävästi pitkin poikin ja voivat olla hyvinkin vaarallisia matkustajille.
Jotta ohitustilanteet sujuisivat turvallisesti, autoni täytyy kiihtyä. Kadajrilla ohitukset sujuvat reippaasti ja silloin kun voi vaan ajella ohittamatta ketään on helppokäyttöinen vakionopeudensäädin ehdoton ilo. Sitä käyttämällä säästyy myös tarpeettomilta kameran väläyksiltä. Virostakin sakot tulevat nopeasti Suomeen, joten ei kannata hurjastella.
Kadjarissa on noin 60% yhteisiä osia Nissan Qashqain kanssa, mutta ranskalaiset ovat muotoilleet Renaultin ranskalaiseen tyyliin ja se on erittäin chic! Sekä ulkoa että sisältä. Siinä on sulavuutta ja pehmeitä kaaria. Jotenkin tuli mieleeni juuri sopivasti sulanut jäätelö tai pehmeästi muotoiltu Pavlova. Ilahdun kauniista yksityiskohdista ja hyvästä muotoilusta. Lisäksi Kadjarin tavaratila on Qasqaita suurempi.
Sisätilojen muotoilu on ylellisen tuntuinen, mittaristo on selkeä ja sitä voi säätää eri väriseksi. Kivoja juttuja on myös kahden mukin teline keskikonsolissa ja ovien pullotelineet, koska minulla on aina vettä mukana autossa ja aamuisin myös kahvia. On se kyllä huimaa, miten hienoja juttuja autoissa nykyään on, ihan vakionakin. Mä nautin niistä ihan täysillä.
Kadjar toi minulle myös runsaasti hupia. Kun yhdistin puhelimeni USB-kaapelilla autoon latautumaan, ilmestyi auton kosketusnäytölle iPhoneni etusivun ikonit. Tajusin, että voin käyttää autossa Siriä. Painoin tekstiviestikuvaketta ja Siri kysyi: kenelle haluat lähettää viestin? Vastasin nimellä ja pian autosta lähti liuta teksti- ja Whatsupp-viestejä. Minä vain sanelin niitä ja Siri kirjoitti, sitten tarkisti ja lopulta lähetti. Parasta oli Sirin kuittaus ”sinne lähti”. Siri myös luki saapuneet viestit ääneen. En siis edes koskenut puhelimeen. Sain tästä hysteerisen paljon hupia, mutta toimintohan on myös turvallisuutta lisäävä.
Entä huolto – kun koskaan ei olisi aikaa!
Nyt kun olen ajanut reilun vuoden omalla Renaultillani, olen ollut tosi tyytyväinen moniin asioihin. Autoni on toimintavarma, pidän R-linkistä, jonka monitoiminäyttö on helppokäyttöinen ja saan sillä muutettua autoni ominaisuuksia, voin kuunnella helposti joko radiota, Spotify:ta tai vaikka kirjoja. Olen saanut todella hyvää palvelua aina autoa huollattaessani ja nyt juuri huippua oli se, että saatoin viedä autoni huoltoon perjantaina iltapäivällä, kun lähdin matkalle ja noutaa sen huollettuna maanantai aamuna, kun lähdin töihin. Renaultin merkkihuoltoja tekevä Autoverkkokauppa.fi on Suomessa ainoa merkkihuoltamo, jossa työn voi tilata lauantaiksi tai sunnuntaiksi! Niin kätevää!
Kiinnostuitko Kadjarista? Vuoden vaiheen jälkeen Kadjar uudistuu ja ensimmäinen uutukainen on ennakkoesittelyssä jo 9.-11.11. Helsingin messukeskuksessa Auto 2018 –tapahtumassa. Joten eiköhän tavata messuilla!
🚘
Auto-Hanna tervehtii!