
Hämäränäkö ja autoilu. Meillä oli kaunis ja valoisa, ihana syksy, mutta marraskuu on armoton. Vaikka taivaalla ei olisi pilven hattaraakaan, ovat aamut ja illat hämäriä ja pimeitä. Sadepäivinä näkyvyys heikkenee entisestään. Ratin takana saa olla skarppina, kun näkyvyys sekä näkö heikkenevät. Juttelin kauppakeskus Redin Specsaversin Anna-Riitta Ripatin kanssa hämärällä ajamisen tuomista näköhaasteista ja ratkaisuista niihin.
Hämärässä jokainen näkee huonommin, kuin valossa. Se on ihan selvä juttu ja mitä enemmän vuosia kertyy, sitä haastavampaa silmän on mukautua valon määrän vaihteluihin ja sitä enemmän valoa ihminen tarvitsee nähdäkseen kunnolla.
Teksti jatkuu kuvien jälkeen




Silmät tottuvat hitaasti hämärään, kun sinne siirrytään kirkkaasta valosta. Hämärässä ajaessa silmiin tulee kirkkaita valoja ja heijastuksia tiheään ja niihin täytyy tottua aina uudelleen. Siksi häikäisyä täytyy koettaa estää kaikin mahdollisin tavoin.
Kun ikää karttuu voi silmissä olla jo kaihin alkua ja lasiaissamentumia (pisteitä ja läpinäkymättömiä hiukkasia) jotka häiritsevät näkemistä. Näkö muuttuu yleensä pikkuhiljaa ja siksi näöntutkimuksessa pitäisi käydä kahden vuoden välein. Vanhat silmälasit voivat olla jo liian heikot tai muuten vääränlaiset.
Itselläni näkemistä kiusaavat sekä hajataitto että ikänäkö. Käytän välillä silmälaseja ja välillä piilolinssejä, jotka räätälöitiin minulle Specsaversilla. Aiemmin minun oli vaikeaa nähdä selkeästi mm. nopeusrajoituksia. Liikennemerkkien ääriviivat tuplaantuivat enkä erottanut selkeästi että onko siinä nyt 80, 100 vai 120. (Siitäkö mun ylinopeusakot johtuvat?!)


Kun käytän laseja tai piilolinssejä, näkö on selkeä ja merkit erottuvat ilman vaivaa. Ja onhan se hirveän tärkeää, koska ajan tosi paljon ympäri Suomea luentomatkoilla ja juontokeikoilla. Enää silmät eivät myöskään väsy, kuten aiemmin, kun ajoin ilman laseja.
Hämärällä ja pimeällä ajaessa on erityisen tärkeää, että laseissa on heijastamaton pinta, ettei lasien sisäpinnoilla elä jatkuva valoshow kiusaamassa näkemistä. Kuten esimerkiksi huonoissa aurinkolaseissa tapahtuu, kun linssien sisäpinta peilaa valoja. Minä saan siitä migreenin.
Iltapäivällä, kun lähdetään töistä kotiin, on liikenteessä väsyneitä ihmisiä. Silmätkin ovat silloin väsyneet. Aika huono yhdistelmä. Jos on työskennellyt koko päivän näyttöpäätteen äärellä, silmät ovat helposti myös kuivat. Kuiviin silmiin puhaltaa vielä auton lämmityslaite ja ne kuivuvat lisää. Samalla näkökin voi huonontua tilapäisesti, varsinkin kun iltapäivällä on alkanut jo hämärtää. Jos kuivat silmät vaivaavat kannattaa käsillä olla silmätippoja ja asiasta kannattaa mainita myös optikolle. Optikko voi arvioida, minkä tyyppistä silmien kuivuminen on ja antaa ohjeita siitä, minkälaiset kostutustipat sopisivat parhaiten.
Specsaversilla on saatavilla myös hämärässä ja pimeällä ajamiseen keltaisen sävyiset Ultradrive-linssit. Kannattaa muutenkin mainita optikolle, jos ajaa paljon jolloin silmälaseihin voidaan valita juuri ajamiseen parhaiten sopivat linssit.
Yhdeksän vinkkiä hämäräajoon
Silmät eivät ole niin nopeat kuin jalkamme
Kun siirtyy kirkkaasta sisävalaistuksesta ulos hämärään ja ratin taakse, eivät silmät ole vielä tottuneet hämärään. Täydellisesti ne tottuvat siihen puolessa tunnissa, mutta 5-10 minuutin kuluttua tilanne on kuitenkin parempi. Liikkeelle kannattaa siis lähteä rauhassa.
Mieti minne katsot
Lähelle näkee hyvin, siihen missä auton valot ovat kirkkaat. Vaara piilee hämärässä, siinä kohdassa, missä hirvet ja ilman heijastimia kulkevat lapset kulkevat. Pidä katse siellä mihin ajovalot loppuvat ja hämärä alkaa.
Tarkista näkösi
Neljänkymmenen ikävuoden jälkeen näkö tulisi tarkistuttaa vähintään kahden vuoden välein. Hajataitto pahentaa häikäisyä ja sitä voidaan korjata silmälaseilla ja piilolinsseillä. Myös monet sairaudet kuten diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta voivat heikentää näköä. Käy siis säännöllisesti näöntutkimuksessa!
Silmälaseihin pinnoitteet
Silmälasien pinnoitteilla ehkäistään lasien sisäpinnoille tulevia näköä häiritseviä heijastuksia. Liikenteessä valoja tulee monista suunnista ja lasien sisäpinnoilta peilaavat valot estävät hyvää näkemistä, siksi ajolaseissa tulisi olla heijastamaton sisäpinta.
Tuulilasi ja peilit
On tärkeää, että auton tuulilasi on puhdas eikä vain ulkopuolelta, vaan myös sisäpuolelta. Puhtaista peileistä näkee hyvin, mutta ne voivat myös heijastaa pimeässä muun liikenteen valoja ikävästi. Säädä sivupeilit niin, etteivät ne häikäise ja napsauta taustapeili ilta-asentoon, jos se ei mene siihen automaattisesti hämärässä.
Auton sisävalot
Autossa on paljon valoja myös sisällä. Himmennä mittariston ja navigaattorin valot, ellei se tapahdu automaattisesti autossasi.


Arvioi aika oikein
Suhteuta ajonopeus keliin. Ylipäätään tunnin välein täytyisi pitää tauko ja lepuuttaa silmiä. Älä arvioi ajoaikaa liian optimistisesti. Kesällä matkaan kuluu aina vähemmän aikaa kuin muulloin.
Pitkät ja lyhyet valot
Jos autossasi on kaukovaloautomatiikka, käytä sitä. Se ei koskaan nuku, vaan muistaa vaihtaa lyhyet pitkiksi ja päinvastoin tarvittaessa. Jos automatiikkaa ei ole, muista vaihtaa valot, että näet hyvin, mutta et häikäise muita.
Turvaväli
Hämärässä turvavälin tarpeellisuus korostuu. Edessä ajavan kirkkaat takavalot ja välähtelevät jarruvalot häikäisevät. Pidä etäisyyttä niihin.
Silmät ja ajatukset kirkkaina liikenteessä!
💚
Hanna